(6 týždeň 2005)
PUNK je sloboda
(časopis TÝŽDEŇ)
-
www.tyzden.sk
.ako si sa dostal k punku?
V sedemdesiatych rokoch som počúval Slade, Rolling Stones a Olympic.
Nahrával som si pesničky z rakúskeho rádia a jedného dňa som začul Clash
a Damned. Bolo v tom niečo veľmi silné. Nevedel som, o čo ide a že sa to
volá punk. Ani som nevedel, ako sa píše „Clash“. Začal som takúto hudbu
zbierať, neskôr som v Brave videl nejaké obrázky a úplne ma to chytilo.
.bola súčasťou slovenského punku od začiatku aj móda?
Dlho som počúval punk, ale nevedel som ako pankáči vyzerajú. Jedna
kamarátka mi povedala, že bratislavskí pankáči chodia na diskotéky do
Devína. Tak som tam išiel a prvýkrát som uvidel pankáčov s reťazami a
strapatými vlasmi. Začal som s nimi skákať, no oni ma považovali za
nejakého trápneho hňupa – mal som tesilky, bol som učesaný nabok... Ale
videli, že tie pesničky poznám, tak sme sa dali do reči. Povedali mi, že
takto vyzerajú pankáči a ja, že dobre. V priebehu mesiaca som aj ja
zmenil imidž.
.súčasťou anglického punku bola kritika kapitalizmu. Čo sa dalo
kritizovať u nás?
U nás bol punk pravicový. Všetci pankáči – ako nakoniec asi všetci
mladí ľudia – boli proti komunizmu. Nijaká ľavica sa nenosila. Vtedy sme
si mysleli, že najväčší antikomunizmus je fašizmus. Nešlo však o nejakú
podporu fašizmu či nenávisť voči ľuďom, ale skôr o protest a provokáciu
– dať si na tričko hákový kríž alebo niečo také. Vtedy prebehli
najväčšie razie, mnohých ľudí vyhodili zo škôl, niektorých zavreli.
.prečo?
Pretože boli pankáči, pre to, ako vyzerali a preto, že boli proti
komunizmu.
.ako sa zo Zóny A stala československá punková legenda?
Zóna A vznikla spojením dvoch ľudí z Ex Tipu a dvoch z Paradoxu. Na
Slovensku vtedy žiadna iná punková kapela nebola. Prvý koncert bol za
kázaný, druhý koncert bol zakázaný, tretí koncert bol zakázaný, a tak sa
o nás začalo hovoriť. Prvý koncert Zóny A mal byť v Dome lodníkov. V deň
koncertu som dostal telegram z národného výboru, že koncert sa
neuskutoční v dôsledku ochorenia členov skupiny. Deň predtým sme mali
skúšku a všetci boli zdraví. Tak som išiel na národný výbor, kde mi
človek, ktorý mal na starosti kultúru, hovoril: „Nemôžete hrať, idú po
tom eštebáci, bol by to prúser.“ No a že nemáme schválené texty a že
jednoducho hrať nebudeme. Proste mu to eštebáci zakázali. V ten istý deň
hrala v Primafe Garáž, a tak sme tam išli na koncert. Chalanom z Garáže
sme hovorili, že nám práve zrušili koncert. Ponúkli nám, aby sme hrali s
nimi. Ani to sa však nepodarilo. Primaf bol študentský klub a jeho šéf
nám to nechcel dovoliť. Prvýkrát sme hrali až niekedy v júli 1984.
.vy ste v tom období nemali „prehrávky“?
Prehrávky sme získali až niekedy v roku 1987. Skúšali sme to aj
skôr, ale neúspešne. Raz bol napríklad predsedom poroty Pavol Hammel,
ale nedal nám ich.
.aký bol oficiálny dôvod?
Že zle hráme, že nevieme spievať. My sme sa ich pritom nesnažili
provokovať. Prišli sme slušne oblečení – punkové veci sme odložili.
Skúšali sme s nimi hrať ich hru. To bol práve rozdiel medzi Slovenskom a
Čechami. V Čechách bol underground, robili tajné koncerty, no tu nič
také nebolo a všetci sa hrali na skrývačku. My sme ani nevedeli, že sa
to dá aj ináč, že sa dá urobiť koncert v nejakej stodole alebo v
prenajatej krčme. Spolu s Ex Tipom aVentilom RG sme sa hrali takú hru na
skrývačku. Aj organizátori niečo vedeli, aj my sme vedeli, že vedia,
dávali sme im iné texty ako tie, ktoré sme hrali na koncerte...
.napriek tomu si mal v osemdesiatych rokoch problémy s políciou...
V tom období sme nemohli hrať, a tak som sa rozhodol, že urobím
undergroundový koncert. Koncert bol v Horskom parku, zavreli tam
štyridsať ľudí a ja som bol – celkom správne – označený za hlavného
organizátora. Na tom koncerte, zahrali len dve predkapely. Pred
vystúpením Zóny A do sály vtrhla polícia a tým to skončilo. Prišili mi
nepovolené organizovanie zhromaždenia a nepovolené podnikanie. Vyhrážali
sa, že ma zavrú, že ostatných vyhodia zo škôl... A tak ma donútili
„podpísať“. Podpísal som však len to, že im budem oznamovať koncerty
Zóny A. Vďaka tomu som sa dostal aj na zoznamy spolupracovníkov ŠtB.
.na vaše koncerty chodia mladí ľudia. Nebojíte sa, že skončíte ako
Horkýže slíže?
To určite nie. Už v deväťdesiatych rokoch tu bol – podobne ako teraz
– boom Zóny A a stali sme sa dosť populárni. Nás to však skutočne
nezaujíma. Netúžime dostať sa niekam ďalej či vyššie. Netúžime hrať hry
s producentmi, manažérmi alebo sponzormi. Platne si vydávame sami,
koncerty nám robia kamoši.
.ako by si definoval punk?
Punk nemá definíciu. Punk má kopu podôb, veľa rôznych štýlov a
odnoží a vlastne každý punker si pod punkom predstaví niečo iné. Pre mňa
je punk sloboda, výborná hudba a výborne vyzerajúci ľudia, ktorí sa
zabávajú... Žiadna kultúra „spodiny spoločnosti“.
.nemáš po pätnástich rokoch raného kapitalizmu nostalgiu za „starými
dobrými časmi“?
To sa nedá porovnať. Keby ma pred dvadsiatimi rokmi zobral niekto na
výlet do dnešnej doby, zdalo by sa mi to ako neskutočný sen. A pokojne
by to mohlo byť aj do doby mečiarizmu. Hoci to tu vtedy bol humbug a
robili sme proti mečiarizmu koncerty, aj tak to bol v porovnaní so
socíkom takmer ideál. Keď sa mladí muzikanti teraz sťažujú, že sa im
ťažko žije, že nemôžu nájsť skúšobňu, že nemajú kde hrať, hovorím im, že
žijú v ideálnych podmienkach. Môžeš si robiť, čo chceš, hrať, čo chceš,
obliekať sa ako chceš – niet sa na čo sťažovať.
Autor: JURAJ KUŠNIERIK |