(26.05.2003)
Zóna A -
Potopa
(od:
www.frenky.sk)
Inflagranti Records, 2002 (reedícia)
Vydavateľstvo lídra Zóny A Inflagranti Records (s koníkom v logu) konečne vydalo
dlhoočakávanú reedíciu prvej LP Zóny A Potopa. K reedičnému CD som sa dostal
výmenou za LP priamo s Koňýkom - predsa len, vinyl je vinyl a ´čierna´ platňa je
cennejší artefakt než kompakt.
Na znovuvydanie Potopy sa čakalo dlho. Hlavným dôvodom boli tuším autorské
práva, lebo pôvodnú LP vydal v roku 1990 (vtedy ešte stále štátny a dnes už
neexistujúci) Opus.
Potopa by teoreticky mala spĺňať všetky predpoklady na to, aby sa stala kultovou
platňou, niečo ako Made in Valmez od Mňágy. Myslím si však, že tomu tak nebude.
Aj keď je Zóna A (česko)slovenská punková top legenda, Potope ublížilo viacero
faktorov.
V čase jej vydania ju mnohí fanúšikovia (mňa nevynímajúc) kritizovali za to, že
má síce dobrý zvuk, ale príliš uhladený, učesaný, nepunkový. To platí aj o
vokáloch, miestami aj o muzikantskom prejave. Majitelia starých demokaziet preto
netajili svoje sklamanie. Tých Zóna A medzičasom uspokojila vydaním dvoch
výberoviek Útok na špicu hitparády a Nech žijeme!, čiastočne totožných s debutom
(aj navzájom), so zvukom v kvalite „as good as its gets“ („lepší už to nebude“),
zato však s plnou mierou autenticity.
Takisto nikto netuší, koľko sa vlastne tej Potopy predalo. Po vydaní sa síce
predávala slušne, no pred krachom Opusu (na jeho čele vtedy stál Dano Junas -
pamätáte sa?) sa vypredal celý zvyšný náklad - ktovie koľko kusov - lebo Opus v
tom čase predával svoje LP po korune.
Tretím dôvodom, pre ktorý sa Potopa nestala legendou, je neskorá reedícia.
Neskoro, ale predsa... Nové CD prináša zopár prekvapení. V prvom rade booklet,
ktorý je obhatený o kresbičky najnovšej akvizície Zóny A Reva a o Koňýkove
komentáre k jednotlivým skladbám. Vďaka nim sa človek dozvie, prečo je pieseň
Nech žijeme nahraná iba s akordeónom (bolo už po nahrávaní, skupina vrátila
požičané nástroje a zistilo sa, že má málo repertoáru, tak sa na platňu dostala
aj básnička Všetko je prázdne), ako vznikol hit Janko a ďalšie perličky.
Reedícia Potopy obsahuje i dva bonusy zo sampleru Punk´s Not Dead (Punc, 1991),
a to Červená armáda a poloutajený bonus problémovej piesne Cigánsky problém,
ktorá nasleduje po hodnej chvíli za poslednou ´piesňou´ Všetko je prázdne (na
vinyle bola zaradená inde a mala, mimochodom, lepší zvuk).
Aký osud bude mať „druhá“ Potopa je otázne. Skalní fanúšikovia, ktorých je veľa,
ju rozhodne musia mať v zbierke, avšak je pravdepodobné, že už ju majú.
Pribúdajú aj noví prívrženci, tí sú však ešte vo veľkej miere na tom ekonomicky
tak, že dávajú prednosť páleniu pred kúpou.
Potopa však jedno dôležité prvenstvo drží, a to jej už nikto nikdy nevezme. Je
to úplne prvá slovenská punková platňa v histórii. A to by mohlo byť dobrým
dôvodom, že by napokon povesť kultového albumu predsa len dosiahla.